
   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za januar-februar 2013. godine 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Početkom januara, desničarska organizacija SNP NAŠI je oblepila srpske gradove plakatima 

koji su sadržali spiskove organizacija koje NAŠI smatraju „stranim agentima“, odnosno „antisrpskim 

medijima i nevladinim organizacijama finansiranim od zapadnih obaveštajnih službi“. NAŠI su tako, 

kao antisrpske označili RTV B92, dnevne listove „Blic“ i „Danas“, magazine „Vreme“ i „Republika“, 

medijski portal Peščanik, Nezavisno udruženje novinara Srbije, kao i nevladine organizacije – Fond za 

humanitarno pravo, Žene u crnom, Centar za kulturnu dekontaminaciju, JUKOM, Helsinški odbor za 

ljudska prava, Inicijativu mladih za ljudska prava, Sandžački odbor za zaštitu ljudskih prava, Fondaciju 

EXIT, Autonomni ženski centar, Beogradski centar za ljudska prava, Amnesti internešnal, Građansku 

inicijativu, Kvirija Centar, Gej strejt Alijansu, Dokukino i druge. Kao cilj kampanje, NAŠI navode 

„podizanje svesti u javnosti o alarmantnoj potrebi zabrane i hapšenja NVO sa spiska, koje otvoreno i 

javno vrše krivična dela podrivanja Ustava kroz niz teških krivičnih dela, počevši od ugrožavanja 

suvereniteta i integriteta Republike Srbije, govora mržnje i diskriminacije prema građanima Srbije i 

srpskom narodu u njihovoj matici državi – Srbiji“. U saopštenju je istaknuto da će SNP NAŠI nastaviti 

da vrši pritisak na srpsku vlast sa zahtevom da država Srbija usvoji Zakon o stranim agentima i da se 

najoštrije obračuna sa „zločinačkim NVO faktorima i agenturama koje vrše informaciono-propagandni 

terorizam u Srbiji, te tako obezbedi najvišu moguću bezbednost građana, suverenitet države i političku 

stabilnost Republike Srbije“. Zaštitnik građana, Saša Janković, u intervjuu za „Danas“, izrazio je nadu da 

će nadležni pravosudni organi plakate i njihovu sadržinu „razmotriti sa stanovišta svojih nadležnosti“. 

U izjavi za RTS, Saša Janković je ukazao na opasnost koja potiče od paušalnih ocena da su hiljade ljudi 

„na javnoj pozornici“ saradnici stranih obaveštajnih službi, ukazavši da time nekome može biti 

ugrožena i direktna bezbednost i da je u javnom interesu razrešenje tog pitanja. Vladimir Cvijan, 

predsednik Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo Narodne skupštine i član predsedništva SNS-a, 

saopštio je da je tužilaštvo pokrenulo postupak protiv organizacije SNP NAŠI, te rekao da, i pored toga 

što je Ustavni sud Srbije krajem prošle godine odbacio predlog Republičkog javnog tužilaštva za 

zabranu rada SNP NAŠI, nevladine organizacije, mediji i privatna lica mogu Ustavnom sudu Srbije da se 

obrate ponovo. 

 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za januar-februar 2013. godine 

 

Podsetimo, Republičko javno tužilaštvo je svojevremeno od Ustavnog suda tražilo da dеsničаrskom 

pоkrеtu SNP NАŠI zabrani rad. Članom 55. Ustava Republike Srbije, zajemčena je sloboda udruživanja, 

ali isto tako predviđeno da Ustavni sud može zabraniti udruženje čije je delovanje usmereno na 

nasilno rušenje ustavnog poretka, kršenje zajemčenih ljudskih ili manjinskih prava ili izazivanje rasne, 

nacionalne ili verske mržnje. Ustavni sud Srbije je, međutim, 14. novembra 2012. godine našao da se 

„ne može pouzdano utvrditi postojanje ustavnih razloga za zabranu rada“. Istovremeno, međutim, 

Ustavni sud je primetio da „preduzete mere od strane nadležnih državnih organa prema članovima 

udruženja ne predstavljaju adekvatan odgovor demokratskog društva za učinjene povrede prava zbog 

čijeg bi neuspeha Ustavni sud mogao i morao zabraniti rad njihovih udruženja“. U saopštenju Ustavnog 

suda objavljenog tom prilikom, dalje se navodi da taj sud „nije došao do pouzdanog uverenja da su u 

sistemu zaštite sloboda i prava nadležni državni organi prethodno već iscrpeli sve mere prevencije i 

adekvatnog sankcionisanja protivpravnog delovanja ovih udruženja i njihovih članova, zbog čega bi se 

za svako dalje ponavljanje istih ili sličnih kažnjivih ili uznemiravajućih aktivnosti udruženja moralo 

pribeći izricanju mere zabrane njihovog rada kao nužnog i jedino mogućeg odgovora države u 

demokratskom društvu“. Iz saopštenja se, međutim, ne vidi koje je „mere prevencije i adekvatnog 

sankcionisanja“ Ustavni sud imao u vidu, a izjava Vladimira Cvijana, predsednika Odbora za ustavna 

pitanja i zakonodavstvo Narodne skupštine, mogla bi se razumeti i kao izraz njegovog uverenja da je 

poslednjom akcijom SNP NAŠI pređen prag nade da bi „mere prevencije i adekvatnog sankcionisanja“ 

mogle biti delotvorne, odnosno, da ponavljanje istih ili sličnih uznemiravajućih aktivnosti udruženja 

nameće neophodnost izricanja mere zabrane kao nužnog odgovora države u demokratskom društvu. 

Ovo treba posmatrati u kontekstu činjenice da nova kampanja predstavlja nastavak serije aktivnosti 

organizacije SNP NАŠI koje su usledile nakon odluke Ustavnog suda. Podsetimo, NAŠI su još pоčеtkоm 

dеcеmbrа 2012. godine оd nаdlеžnih u Srbiјi tražili оduzimаnjе nаciоnаlnе frеkvеnciје rаdiјu i 

tеlеviziјi B92, gаšеnjе dnеvnih nоvinа „Blic“ i „Danas“, mаgаzinа „Vrеmе“ i „Rеpublikа“, portala 

Pеščаnik, kао i zаbrаnu rаdа Glаsа Аmеrikе i Radija Slоbоdna Еvrоpa nа tеritоriјi Rеpublikе Srbiје, a 

takav zаhtеv su оbrаzložili „оprаvdаnоm sumnjоm dа su pојеdini mеdiјi u Srbiјi finаnsirаni prlјаvim 

nоvcеm аlbаnskе i hrvаtskе mаfiје“, kао i dа su „u prоtеklih 20 gоdinа rаdili isklјučivо nа sаtаnizаciјi 

sоpstvеnоg nаrоdа, krоz vеštо mеdiјskо mаnipulisаnjе i prоpаgirаnjе Srbа kао zlоčinаčkоg i 

gеnоcidnоg nаrоdа krivcа zа rаtоvе dеvеdеsеtih gоdinа, о čеmu pоstојi cео niz dоkаzа zbоg kојih ih i 

širа јаvnоst smаtrа ispоstаvаmа nеpriјаtеlјskih cеntаrа mоći“.  Tako se ispostavlja da su liberalni 

mediji, u samo mesec dana, posle „аlbаnskе i hrvаtskе mаfiје“, za finansijere dobili „zapadne 

obaveštajne službe“, što međutim nije uticalo na to da postanu manje „antisrpski“. Ono što pada u oči i 

što govori o položaju medija u Srbiji, jeste činjenica da se oni, po pravilu, uvek prvi nađu na udaru 

ekstremista. Pri svemu tome, pritisak i zastrašivanje medija i novinara, što njihovo etiketiranje kao 

„antisrpskih“, „finansiranih od zapadnih obaveštajnih službi“ i „zločinačkih agentura koje vrše 

informaciono-propagandni terorizam u Srbiji“ svakako jeste, moglo bi predstavljati i podstrekavanje 

na Krivičnim zakonikom zabranjenu diskriminaciju zbog različitih ličnih svojstava (npr.  političkog ili 

drugog ubeđenja), širenje ili predstavljanje ideja ili teorija koje zagovaraju ili podstrekavaju mržnju, 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za januar-februar 2013. godine 

 

diskriminaciju ili nasilje, protiv bilo kojeg lica ili grupe lica, zasnovanih na ličnim svojstvima, ili 

nasilničko ponašanje u vidu grubog vređanja ili zlostavljanje koje značajnije ugrožava spokojstvo 

građana, a predstavlja i Ustavom, odnosno Zakonom o javnom informisanju, zabranjeno ograničavanje 

slobode javnog informisanja. 

 

1.2. Redakcija dnevnog lista „Kurir“ saopštila je da su 15. januara 2013. godine primili preteću 

poruku upućenu Aleksandru Rodiću, vlasniku lista. U poruci, ispod koje stoji potpis ,,Atentator“, navodi 

se da je Rodić isti kao i njegov otac, Radisav Rodić, i da će završiti kao ubijeni hrvatski novinar Ivo 

Pukanić. Prema mišljenju „Kurira“, razlog za dobijanje preteće poruke jeste to što su otvorili veliki broj 

afera zbog krađe državnih para, veza tajkuna i kriminalaca i neverovatnog bogatstva državnih i 

gradskih funkcionera. Pretnja Aleksandru Rodiću usledila je samo dan nakon što je „Kurir“ primio 

poruku u kojoj se pretilo dizanjem u vazduh zgrade u kojoj se redakcija ovog medija nalazi. O 

pretnjama su obavešteni državni organi. Podsetimo, Radisav Rodić, otac Aleksandra Rodića, osuđen je 

sredinom 2011. godine na dve godine zatvora, na osnovu sporazuma o priznanju krivice koji je sklopio 

sa Višim tužilaštvom. Rodić je prethodno gotovo dve godine bio u pritvoru, tako da se nakon presude 

praktično odmah našao na slobodi. Pored zatvorske kazne, izrečena mu je i mera zabrane obavljanja 

poziva, delatnosti i dužnosti u trajanju od šest godina. Bio je optužen za zloupotrebu službenog 

položaja. Ivo Pukanić, vlasnik i urednik hrvatskog nedeljnika „Nacional“, ubijen je 23. oktobra 2008. 

godine, u eksploziji bombe koja je bila podmetnuta pored njegovog automobila. U eksploziji je pored 

Pukanića poginuo i njegov saradnik Niko Franić. Misija OEBS-a u Srbiji najoštrije je osudila pretnje 

Aleksandru Rodiću i ukazala da „zastrašivanje i pretnje novinarima mogu voditi ka autocenzuri i 

ugroziti slobodu izražavanja, koja je ključni preduslov za razvoj demokratije“. Ministarstvo kulture i 

informisanja Republike Srbije saopštilo je da se protivi svakom vidu nasilja, pretnji i pritisaka na 

medije i novinare. Portparol Republičkog javnog tužilaštva, Tomo Zorić, saopštio je da je Republičko 

javno tužilaštvo dalo nalog policiji da hitno proveri pretnje koje su upućene vlasniku i novinarima 

„Kurira“.  

 

Iz izjave portparola Republičkog javnog tužilaštva, Tome Zorića, proizilazi da se još uvek nepoznata 

lica koja su pretila vlasniku i novinarima „Kurira“ sumnjiče za kvalifikovani oblik ugrožavanja 

sigurnosti. Naime, Krivičnim zakonikom Republike Srbije predviđeno je da će se ko ugrozi sigurnost 

nekog lica pretnjom da će napasti na njegov život ili telo, odnosno život ili telo njemu bliskog lica, 

kazniti novčanom kaznom ili zatvorom do jedne godine. Kvalifikovani oblik dela postoji ukoliko je 

pretnja usmerena prema licu koje obavlja poslove od javnog značaja u oblasti informisanja, i ako je 

pretnja u direktnoj vezi sa tim poslovima, a u tom slučaju zaprećena je kazna zatvora od šest meseci do 

pet godina.  

 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za januar-februar 2013. godine 

 

1.3. Nedeljnik „Pečat“, čiji je glavni i odgovorni urednik nekadašnji direktor RTS-a i bivši visoki 

funkcioner Socijalističke partije Srbije, u seriji tekstova autora Miodraga Zarkovića objavljenih u 

januaru i februaru, napao je rukovodioce i novinare Radio televizije Vojvodine (RTV) i predsednika 

Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV). Tako, u broju od 18. januara, Zarković novinare RTV-

a optužuje da su „jurišnici antisrpstva“, da njihovo dеlоvаnjе nаnоsi „dugоtrајniјu, kulturnо pоlitičku 

štеtu“, da su „protivsrpski kadrovi, čija je ostrašćena mržnja prema naciji u čijoj državi žive i deluju 

bespogovorno dokazana“. Programska direktorka RTV-a, Sanda Savić, za Zarkovića је „žеnа pоtpunо 

posvećenа protivsrpskom delovanju i kolovođa antinacionalnog usmerenja vojvođanske televizije“. Na 

tapetu se našao i predsednik NDNV-a, Dinko Gruhonjić, koga Zarković naziva „osvedočenim 

srbomrscem čije je cеlоkupnо delovanje prožeto neskrivenim zalaganjem za dalјe propadanje Srbije i 

Srba“. U tekstu se zaključuje da „nа оsnоvu uvida u nacionalnu pripadnost većine rukovodilaca RTV-a“ 

јеstе tеškо izbеći zaklјučаk dа izа tоg zlоčinа stојi razgoropađeni hrvatski lobi“. Već u narednom broju 

nedeljnika, objavljenom 25. januara, Zarković nastavlja sa istom tezom o tome da su rukovodioci i 

novinari RТV-a „hrvаtskе nаciоnаlnоsti“, štо im, nаvоdnо, оbеzbеđuје imunitеt od odgovornosti. U 

broju od 1. februara, Zarković iznosi zаbrinutоst „nаd timе kо uоpštе u rukоvоdstvu RТV-а vоdi 

rаčunа о intеrеsimа držаvе Srbiје, srpskоg društvа i srpskоg nаrоdа“, а svе pоvоdоm еmitоvаnjа 

konkretnog programa koji on opisuje kao „pоduhvаt kојi služi isklјučivо pubеrtеtskоm оdušеvlјаvаnju 

оvdаšnjih krоаtоfilа“. 

 

Sva medijska udruženja su u svojim saopštenjima najoštrije osudila pisanje „Pečata“. ANEM je pozvao 

nadležne institucije da reaguju povodom napada i suzbiju medijski i svaki javni govor kojim se 

raspiruje mržnja među nacionalnim zajednicama koje žive u Srbiji. Podsećamo da je Krivičnim 

zakonikom predviđeno da je izazivanje ili raspirivanje nacionalne, rasne ili verske mržnje, ili 

netrpeljivosti među narodima ili etničkim zajednicama koje žive u Srbiji, krivično delo koje se kažnjava 

zatvorom od šest meseci do pet godina. RTV je najavio i podneo krivičnu prijavu protiv Zarkovića i 

Vučelića, ali se tužilaštvo tim povodom do zaključenja ovog izveštaja nije oglašavalo. Tekstovi u 

„Pečatu“, kao uostalom i saopštenja i plakati SNP NAŠI, podsećaju na javni govor kakav je u Srbiji po 

zlu zapamćen tokom devedesetih godina prošlog veka, a kakav je, između ostalih, promovisao i 

Milorad Vučelić, tada u jednom periodu i direktor RTS-a. Taj govor karakteriše brutalni obračun sa 

političkim neistomišljenicima, u kojima se manipuliše poluistinama, ili bezobzirno laže, u kojima se ne 

biraju reči i u kojima je nečija izmišljena ili stvarna manjinska etnička pripadnost dovoljna da se osoba 

proglasi „osvedočenim srbomrscem čije je cеlоkupnо delovanje prožeto neskrivenim zalaganjem za 

dalјe propadanje Srbije i Srba“, a disonantni politički tonovi dovoljni da se neko proglasi izdajnikom, 

stranim plaćenikom, ili kao u slučaju „Pečata“ i novinara RTV-a,  „jurišnikom antisrpstva“. Iako su 

medijska i novinarska udruženja žestoko reagovala povodom napada „Pečata“ na novinare RTV-a, 

odgovarajuća reakcija države je izostala. Nažalost, i u ovom slučaju, slično onome što je i Ustavni sud 

primetio odlučujući da odbaci predlog Republičkog javnog tužilaštva za zabranu rada SNP NAŠI, u 

sistemu zaštite sloboda i prava u Srbiji nadležni državni organi prethodno, ne da nisu iscrpeli mere 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za januar-februar 2013. godine 

 

prevencije i adekvatnog sankcionisanja protivpravnog delovanja usmerenog na kršenje zajemčenih 

ljudskih ili manjinskih prava ili izazivanje rasne, nacionalne ili verske mržnje, nego se oni, po svemu 

sudeći, još uvek nadaju da će javni govor kojim se izaziva nacionalna mržnja sam od sebe nestati, ako 

se dovoljno dugo ignoriše. S druge strane, napadi na čelne ljude RTV-a predstavljaju i pritisak koji je 

direktno suprotan Zakonom o radiodifuziji definisanoj obavezi da programi javnog radiodifuznog 

servisa, a posebno programi informativnog sadržaja, budu zaštićeni od bilo kakvog uticaja vlasti, 

političkih organizacija ili centara ekonomske moći. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Gradonačelnik Beograda i predsednik Demokratske stranke, Dragan Đilas, tužio je dnevni list 

„Kurir“ za naknadu štete zbog povrede časti i ugleda objavljivanjem informacija. Prema izjavama koje 

je Dragan Đilas davao medijima, visinu odštetnog zahteva u tri tužbe koje je podneo, opredelio je 

vezujući ih za vrednost navodnih zloupotreba za koje je u ovom listu optužen. Prema javno dostupnim 

podacima, od 26. decembra 2012. godine do 29. januara 2013. godine, Dragan Đilas podneo je tri tužbe 

Višem sudu u Beogradu, pri čemu je u dva slučaja tražio po milion dinara, dok trećom tužbom 

potražuje astronomskih 120 milijardi dinara. Sam Đilas je za „Tanjug“ rekao da je svestan da je iznos 

novca koji potražuje besmislen, ali da je besmisleno i pisanje „Kurira“ o njemu. „Kurir“, sa druge 

strane, tvrdi da je „jasna Đilasova namera da preko ove tužbe, nezabeležene u sudskoj praksi, pokuša 

da ugasi najtiražniji dnevni list u Srbiji i zastraši novinare i urednike, posle bezuspešnih pokušaja da 

stavi „Kurir“ pod svoju kontrolu“. Po „Kuriru“, „ovim zahtevom Đilas na mala vrata uvodi cenzuru u 

srpske medije i pokušava da disciplinuje one koje nije uspeo da stavi pod kontrolu preko svoje 

medijske kuće ’Dajrekt medija’, koja ima monopolski položaj na tržištu reklama u Srbiji i određuje u 

kojim medijima će se pojaviti reklame privatnih, ali i velikih državnih kompanija“.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da svako lice na koje se odnosi netačna, nepotpuna ili 

druga informacija čije je objavljivanje u skladu sa zakonom zabranjeno, kao i lice kome nije objavljena 

ispravka, odgovor ili druga informacija čije objavljivanje ima pravo da traži od javnog glasila, a koje 

zbog takvog objavljivanja, odnosno neobjavljivanja, trpi štetu, ima pravo na naknadu materijalne i 

nematerijalne štete. Zakon takođe kaže da za štetu solidarno odgovaraju novinar, odgovorni urednik i 

pravno lice koje je osnivač medija, koji su pre objavljivanja, s pažnjom primerenom okolnostima, mogli 

utvrditi neistinitost ili nepotpunost informacije, ili nedopuštenost njenog objavljivanja. S druge strane, 

Zakon predviđa da su nosiocima državnih i političkih funkcija prava na zaštitu privatnosti ograničena, 

ako je informacija važna za javnost s obzirom na činjenicu da lice na koje se informacija odnosi vrši 

određenu funkciju. Ovo ograničenje je srazmerno opravdanom interesu javnosti u svakom 

konkretnom slučaju. Praksa sudova u Srbiji je takva da se naknada štete, i kada bude dosuđena, 

dosuđuje u višestruko manjim iznosima od onoga koji gradonačelnik Beograda u konkretnom slučaju 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za januar-februar 2013. godine 

 

potražuje. Ova naknada retko ili nikada ne prelazi nekoliko stotina hiljada dinara. Zabeleženi su 

slučajevi u kojima su nosioci državnih i političkih funkcija bili uspešni u svojim tužbama protiv medija, 

ali je takvih slučajeva manje, posebno nakon jednog broja odluka Evropskog suda za ljudska prava u 

postupcima koji su vođeni po predstavkama protiv Republike Srbije (Lepojić protiv Srbije, predstavka 

br. 13909/05; Filipović protiv Srbije, predstavka br. 27935/05; Bоdrоžić prоtiv Srbiје, predstavka br. 

32550/05 i Bоdrоžić i Vuјin prоtiv Srbiје, predstavka br. 38435/05), ili makar naknade koje se 

dosuđuju nosiocima državnih i političkih funkcija, i generalno javnim ličnostima, nisu više od naknada 

koje se redovno dosuđuju običnim građanima. U navedenom smislu, pitanje je da li tužba sa zahtevom 

za naknadu štete koja je opredeljena u milijardama može imati čak i zastrašujući efekat. Ovoga je, 

sudeći po izjavama koje je davao, očigledno svestan i sam Đilas. Zato, iako je nesporno da je „Kurir“ 

vodio višemesečnu otvorenu i prilično prljavu kampanju protiv Dragana Đilasa, ostaje prilično nejasno 

koja je svrha ovakve tužbe. Druga stvar koju „Kurir“ potencira, tiče se Đilasovog vlasništva u kompaniji 

koja je regionalni lider na tržištu komunikacija i koja pruža širok spektar usluga – od komunikacijskog 

planiranja, preko istraživanja medija, planiranja do zakupa medijskog prostora. O tome da značaj koji 

ova kompanija ima, posebno na tržištu zakupa medijskog prostora, predstavlja sredstvo kojim se može 

uticati na način na koji mediji izveštavaju o pojedinim pitanjima od javnog interesa, pisao je još Savet 

za borbu protiv korupcije u svom Izveštaju o pritiscima i kontroli medija iz 2011. godine. Mnogi su 

činjenicu da objavljivanje tog Izveštaja u medijima nije dobilo očekivanu pažnju, razumeli kao 

ultimativni dokaz da mediji u Srbiji zaista jesu kontrolisani, i to upravo na načine objašnjene u 

Izveštaju. Kako god bilo, po stanju u registrima, Dragan Đilas sa 25% učestvuje u vlasništvu Preduzeća 

za multimedijalne komunikacije MULTIKOM GROUP doo iz Beograda (25% udela ima i njegova bivša 

supruga). MULTIKOM GROUP je većinski vlasnik kompanije „Direct Media“. Međutim, pitanje da li 

„Direct Media“ ima dominantan položaj na tržištu oglašavanja, odnosno posebno na tržištu zakupa 

medijskog prostora, i da li se taj dominantan položaj zloupotrebljava, neće biti raspravljano u 

pokrenutim parnicama. To pitanje je u nadležnosti Komisije za zaštitu konkurencije, koja se, međutim, 

tržištem oglašavanja,koliko je autorima ovog izveštaja poznato, nikada nije bavila.  

 

2.2. Viši sud u Šapcu je 24. januara 2013. godine osudio Rada Kulezića, napadača na ekipu 

Televizije Šabac, na 10 meseci zatvora, uslovno na dve godine, i izrekao mu zabranu prisustvovanja 

sportskim manifestacijama na teritoriji Prnjavora u roku od godinu dana, kao i novčanu kaznu od 

50.000 dinara. Kako nije uložena žalba na ovu presudu, ona je postala pravnosnažna i izvršna. Rade 

Kulezić je 26. avgusta 2012. godine, bez ikakvog razloga i povoda, najpre verbalno, a potom i fizički 

napao novinarku RTV Šabac, Mariju Damnjanović, a potom i snimatelja Zorana Milutinovića, dok su oni 

izveštavali sa Seoskih olimpijskih igara u Prnjavoru.  

 

U skladu sa odredbama Krivičnog zakonika, uslovnom osudom sud učiniocu krivičnog dela utvrđuje 

kaznu i istovremeno određuje da se ona neće izvršiti, ako osuđeni za vreme koje odredi sud, a koje ne 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za januar-februar 2013. godine 

 

može biti kraće od jedne niti duže od pet godina (vreme proveravanja) ne učini novo krivično delo. 

Kulezić je osuđen za nasilničko ponašanje na sportskoj priredbi ili javnom skupu. Za ovo delo, 

Krivičnim zakonikom propisana je kazna zatvora od šest meseci do pet godina i novčana kazna, kao i 

obavezna mera bezbednosti zabrane prisustvovanja određenim sportskim priredbama. Ono što je 

specifično za ovaj slučaj je da napadač na novinare nije, shodno ranijoj praksi srpskih sudova, osuđen 

u meri zakonskog minimuma, ili čak i ispod njega (zakonski minimum je ovde šest meseci zatvora, a 

Kulezić je osuđen na 10). Druga, još važnija stvar, je da je od samog napada do pravnosnažnosti 

presude izrečene napadaču proteklo manje od 6 meseci, što je neuobičajeno brzo za praksu domaćih 

sudova. 

 

2.3. Milovan Brkić, glavni i odgovorni urednik lista „Tabloid“, podneo je 12. februara 2013. godine 

Višem sudu u Beogradu tužbu za naknadu nematerijalne štete zbog povrede časti i ugleda protiv 

Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS). Tužba je podneta zbog saopštenja kojim je ovo 

udruženje osudilo pisanje lista „Tabloid“ o prvom potpredsedniku Vlade Republike Srbije, Aleksandru 

Vučiću, i njegovom sinu. NUNS je u saopštenju naveo da osuđuje svako medijsko plasiranje 

fabrikovanih informacija koje narušavaju dostojanstvo ličnosti, izvrgavaju ruglu pojedince i 

zloupotrebljavaju decu. Kao poslednji drastičan primer je naveden tekst, u kom „kontroverzni list 

rečitog imena „Tabloid“ optužuje potpredsednika Vlade Srbije, Aleksandra Vučića, za nedozvoljene 

odnose sa maloletnim sinom i to uz punu vizuelnu identifikaciju“. Naime, uz sporni tekst, objavljene su 

i fotografije maloletnog sina Aleksandra Vučića, sa prikrivenim licem, ali uz identifikaciju u potpisima. 

NUNS je u saopštenju pozvao nadležne da zaštite decu od zloupotreba. Brkić  u tužbi insistira da se u 

saopštenju NUNS-a neosnovano tvrdi da je „Tabloid“ napisao da sam Vučić ili neko od ljudi kojima je 

okružen seksualno zlostavlja maloletnika, budući da, po njemu, takav navod u spornom tekstu ne 

postoji. 

 

Zakon o javnom informisanju predviđa posebnu zaštitu maloletnika. Naime, maloletnik se ne sme 

učiniti prepoznatljivim u informaciji koja je podesna da povredi njegovo pravo ili interes. Zakon 

predviđa i prekršajnu odgovornost za kršenje citirane zabrane, za šta je zaprećena novčana kazna u 

iznosu od 30.000,00 do 200.000,00 dinara za odgovornog urednika. Nije poznato da li je nadležno 

Ministarstvo kulture i informisanja podnelo prekršajnu prijavu protiv urednika „Tabloida“ u 

konkretnom slučaju, a postupak koji je Brkić pokrenuo protiv NUNS-a biće interesantan utoliko što će 

sud morati da utvrđuje da li saopštenje sadrži činjenični opis sadržaja teksta objavljenog u „Tabloidu“ i 

da li je taj činjenični opis tačan, ili je pak samo vrednosni sud koji je imao, ili nije imao, validnu osnovu 

u sadržaju spornog teksta. 

 

 


